ایده های زیبا و کارآمد همیشه از دل امکانات و شرایط مناسب فراهم نمی آید، بلکه ایده های نو، از دل های دغدغه مندی برمی آید که از نداشتن ها، از نبود فرصت ها و از نیست ها، داشته ها، فرصت ها و هست ها، می سازند. از جمع های خودجوشی که در عرصه فرهنگ خوش می اندیشند و خوش می سازند و دست می گذارند همانجایی که باید کار و تلاش کرد.

همان روزهایی که برای اولین بار دانشکده فرهنگ و ارتباطات امام صادق(ع) تاسیس شد، فرصتی فراهم آمد تا قدم هایی برای کار رسانه ای در کشور برداشته شود. در یکی از همین جمع های دانشجویی و انقلابی بودکه احساس شد در ودیوار مسجد می تواند دریچه ای برای گپ و گفت های فرهنگی باشد. تارنمای مسجد؛ مسجد نما رویشی تازه از بروبچه های دانشکده ارتباطات بود که خیلی زود به ثمر نشست و دستیاری برای فعالان فرهنگی مسجد گردید.

گزارش زیر چکیده ای از گفتگو با مدیران این وب نوشت ارزشمند است که در ادامه ارائه می گردد:

حمید درویشی شهکلایی:
نمای مسجد باید معرفت زا باشد
همه چیز از یک ایده قشنگ و کار خودجوش شروع شد. ما چند دانشجوی فرهنگ و ارتباطات بودیم که دغدغه کار تربیتی و رسانه‌ای داشتیم. بهار ۱۳۹۲ وقتی توجه‌مون به ظرفیت در و دیوار مسجد به ویژه تابلو اعلانات جلب شد، «مسجدنما» متولد شد. ایده اولیه این بود: نمای مسجد باید معرفت‌زا باشد. موضوع هم شد: طرح‌های گرافیکی برای مسجد. بنیان‌گذار و بانی این حرکت معنوی هم در حقیقت، حاج حسین براتی بود که با ایده‌ها و طرح‌های خوبش در کنار اخلاص و تلاش مثال‌زدنی‌اش مشوق ما بود.

کارجدی و اثرگذار نیازمند روزآمدسازی منظم است
از ابتدای ۱۳۹۳ رویکرد جدیدی انتخاب کردیم: انتشار هفتگی مطالب. جذب مخاطب ثابت و اثرگذاری جدی نیازمند روزآمدسازی‌های منظم بود. خدا کمک کرد و هر هفته ادامه دادیم. هر هفته یک بسته شامل چند طرح محتوایی و طرح گرافیکی آماده می‌شد و به منظور استفاده فعالان مسجدی در تارنما بارگزاری می‌شد. به‌تدریج جنبه محتوایی کار هم بیش‌تر شد. پیام‌های تربیتی، قرآن، حدیث، امام و رهبری، احکام، سیره شهدا مورد توجه جدی قرار گرفت.

از خط تولید ایده و نیاز تا تولید و مصرف
برای بسیاری از مناسبت‌ها کارهای ویژه انجام دادیم؛ مثل کارهای مناسبتی هفته دفاع مقدس، محرم و اربعین. جوونای مسجدی‌ پاکار هم تولیدات خوبی داشتند و برامون فرستادند تا همه استفاده کنند. یه خط تولید قشنگی از ایده و نیاز تا تولید و مصرف شکل گرفت؛ به این معنا که فعالان مسجدی نیازهایشان را می‌نوشتند، فعالان مسجدی دیگر به صورت خودجوش طرح گرافیکی مدنظر را طراحی و تولید می‌کردند.

مثلاً کارت رهروان شهدا یا کارت حضور و غیاب نونهالان در مسجد. پس از مدتی عکس‌های به دست‌مان رسید که نشان می‌داد با استفاده از این کارت‌ها تعداد حضور نونهالان در مسجد چشمگیر شده است. ایده کاربرگ نظرسنجی پایان سال مساجد که اهداف چندمنظوره‌ای را دنبال می‌کرد، از همین فعالان مسجدی بود و خودشان تهیه کرده بودند.

یک شبکه اجتماعی مسجدی در دل مسجدنما
برای استفاده از ایده فعالان فرهنگی یک‌بار از نظرسنجی اینترنتی استفاده کردیم. مثلاً پس از یک نظرسنجی تصمیم گرفتیم، طراحی اصلی طرح‌های محتوایی را به صورت رنگی انجام بدهیم؛ به‌نحوی‌که چاپ سیاه‌سفید آن هم باکیفیت بماند.

مسجدنما در مسیر پویایی و پیشرفت خود بخش‌هایی را برای بحث و گفت‌وگو پیرامون تجربیات و ایده‌های فعالیت مسجدی راه انداخت که با استقبال همراهان مواجه شد؛ استقبالی که نویدبخش پیدایش یک شبکه اجتماعی از فعالان واقعی مسجدی در دل مسجدنماست. از جمله این بخش‌ها، مسجد و دهه فجر بود که نظرات و مسائل واقعی مختلفی از سوی مخاطبان در آن به بحث و اشتراک نظر گذاشته شد و فعالان مسجدی توانستند از نظرات و ایده‌های دوستان خود در نقاط دیگر کشور استفاده کنند.

اصرار داشتیم از واژه های فارسی استفاده کنیم
برپایی غرفه مسجدنما در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی و حضور در گردهمایی‌های مشابه، آشنا شدن ما و فعالان فرهنگی را با همدیگر نتیجه داد. امروزه نمانام مسجدنما، یک نمانام شناخته شده برای فعالان فرهنگی و مسجدی است. ما اصرار داشتیم از واژه‌های فارسی استفاده کنیم، مثل همین “نمانام” که به جای واژه خارجی “برند” استفاده شد.

داده-نمای-بسته-رسانه-ای

حاج حسین براتی:
هر قدمی در راه غیر مسجد برداریم ضرر کردیم
موضوع پایان نامه من عوامل جذب و دفع مسجد بود و برای رسیدن به نتیجه هم باید در ۳۰ مسجد مشاهده و مصاحبه انجام میدادم. خب با دیدن اون سی تا مسجد و انجام مصاحبه ها و ارتباطی که در اون دوره با مساجد مختلف داشتم اولا به این باور رسیدم که هر چی هست در مسجده و هر قدمی در راه غیر مسجد بردارم ضرر کردم. ثانیا به نقاط قوت و ضعف مساجد توجه پیدا کردم و از اونجایی که تخصص خودم گرافیک بود ایده هایی هم که به ذهنم می رسید برای خدمت به مسجد گرافیکی بود. ایده اولیه سایتی که خوراک فرهنگی مساجد رو به این صورت فراهم کند اونجا به ذهنم خطور کرد.

اگر بیان نبود مسجدنما هم متولد نمی شد!
عمده مشکلی که ما و دوستانمان در زمینه اجرای ایده هامون داشتیم و داریم بحث فنی است، پیدا کردن برنامه نویسی که آنچه مدنظرته بتونه پیاده کنه و مواجهه با مسائل مالی این فرایند مهمترین مانع برای اجرای ایده هامون بوده. وقتی از طریق یکی از دوستان با بیان آشنا شدم احساس کردم این سرویس خیلی از نیازهامون رو میتونه مرتفع کنه. مخصوصا بعد از بازدیدی که از این شرکت داشتیم.

در حلقه اولیه رفقامون هم یکی از دوستان قرار شد برنامه نویسی در بیان رو یاد بگیره و ایشون بخشی از تجربه ش رو به من هم منتقل کرد. وبلاگ سنگر محله از کارهای اون دوستمونه و مسجدنما هم در ابتدا با قالبی شبیه سنگر محله جلو رفت.امکانات بیان تا حد زیادی ما رو از فکر کردن به یک سایت منصرف کرد.

به دنبال آینده مسجدنما نیستیم، آینده مسجد هدف ماست
هدف ما اعتلای مسجده.ما به دنبال آینده مسجدنما نیستیم. آینده مسجد برامون مطرحه.در این دوسال سایت های مشابه و قوی در زمینه تولید محتوای فرهنگی ایجاد شده که با تولد هرکدومشون ما خدا رو شکر میکنیم و امیدوارتر میشیم. چون معتقدیم در کارهای ارزشی باید تکثر باشه. باید یک فعال مسجدی برای فعالیتش گزینه های مختلف داشته باشه و بتواند انتخاب کند.

مسجد بهترین جا برای خرج کردن توانمندی ها
اول به خودم و بعد به همه توصیه می کنم هر قدمی که میتوانید برای مسجد بردارید. کاری هم به بزرگ و کوچک آن نداشته باشید.از لبخندی که در مواجهه با مسجدی ها روی لب دارید گرفته تا کمک های مالی و عرضه تخصص ها به مسجد. مسجد بهترین جا برای خرج کردن همه توانمندی هاست.

منبع: مسجدنما

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

با ما در تماس باشید

توجه داشته باشید که جهت ارسال پیام به بخش‌های مورد نظر همراه با ضمیمه می‌توانید از فرم تماس با ما استفاده نمائید.


پل های ارتباطی:
۰۲۵۳۲۹۱۷۹۴۸ – ۰۳۱۵۵۵۷۱۰۹۵     
masjedideas[at]gmail[dot]com     
کانال تلگرام

ارسال کردن

کاری از "اتاق ایده پردازی فام"

با شناسه کاربری خود وارد شوید

یا    

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟

Create Account