هلال رمضان که از نیمه می گذرد به شب های قدر نزدیک می شویم، شب آوردن همه دل به پیشگاه الهی و سر نهادن به آستان دوست، صورت بر خاک نهادن، شکستن، فرونشستن، که در شب قدر جز دل شکسته را به حریم دوست راه نمی دهند. نه غرور طاعت و حالت را از تو خریدارند نه نومیدی از رحمت وسیعش.

شب قدر باید در خویشتن شکست و خاضعانه به سمت خدا روی نهاد، ذکر گویان بر لب که من” لم یکن شیئا مذکورا” بودم حال آمده ام تا از تو “تعز من تشاءُ” بخواهم. شب قدر تنها شب متقین و محسنین نیست که حقیقتا شب مخبتین است، کسانی که سرنوشت خویش را با انابه و انکسار قلب، به بارگاه حق رقم می زنند.

باشگاه ایده پردازان مسجدی، به مناسبت لیالی قدر، به معرفی اثری ارزشمند با عنوان “اخبات” می پردازد، عنوانی شایسته که آداب حقیقی شب قدر را با استمداد از معنای “انابه المخبیتن” معرفی می نماید و معتقد است که از تو نه طاعت و عصیان که انکسار و شکستگی می خرند و این گونه است که خداوند در دلهای شکسته جای دارد:

شناسنامه

عنوان کتاب: اخبات

مولف: علی صفائی حائری(عین-صاد)

ناشر: انتشارات لیله القدر

سال انتشار: ۱۳۷۸

معرفی کتاب

“اخبات” اثر برجسته حجت الاسلام صفائی حائری است که در شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان سال در طی سه سخنرانی ایراد شده و سپس در کتاب حاضر گردآوری شده است. مولف در این سه شب، به بیان معنای اخبات، آداب ورود به شب قدر و حالت حقیقی مومن در این لیالی اشاره کرده است.

در سخنرانی اول، که فصل اول کتاب است مولف به طرح این مسئله می پردازد که هیچ انسانی از گناهان و ذنوب به دور نیست و اگر تا کنون به گناه مبتلا نشده ایم به دلیل آن است که هنوز در شرایط گناه واقع نشده ایم. حقیقت امر این است که هنوز مجبور نشده ایم به خاطر محبوب های شخصی مان دست به هر کاری بزنیم در حالی که همه ما فرعونیم و فقط مصرهای وجود ما کوچک و بزرگ می شود.

مولف به بیان ادعای خود می پردازد با این توضیح که بر خلاف همه ادعاهایی که شنیده اید که با طاعت، قرب حاصل می شود، من اعتقادم این است که نه طاعت و نه عصیان، بلکه انکسار است که مقرب است. غرور طاعت و غرور حالت دور کننده انسان از حق هستند اما وصال رحمت منوط به اخبات، خشیت و خضوع است.

فصل دوم که در بیان معنای اخبات و راه های رسیده به آن است، مولف ذیل آیه ۷ سوره اعراف؛ “وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ” به طرح این مطلب می پردازد که طاعت و حالت می تواند انسان را به رحمت الهی نزدیک کند اما نمی تواند مایه وصال او باشد. اندیشه حرکت ها و فعالیت ها موجب می شود که نفس گرفتار غرور شده و از وصال حقیقی باز بماند. مطلوب حقیقی در انکسار قلب است جایی که انسان بین خوف و رجا قرار گرفته که نه مبتلای غرور و نه نومید از رحمت الهی است.

فصل سوم کتاب، چگونگی رسیدن به اخبات بیان می گردد. مولف عنوان می کند اولین قدم برای ایجاد وجل و اخبات در دل، مقایسه کار خود با نعمت الهی و دوم مقایسه کار خود با هدف حقیقی است. مقایسه کار با توان روشن می سازد که تلاش انسان علی رغم به کارگیری همه توان از میزان تلاش حقیقی کمتر است. دیگر اینکه وقتی کار را با هدف مقایسه می کنیم می فهمیم تلاش به اندازه توان ماست نه مقصد ما. فهم اینها آغاز اخبات و انکسار قلبی است.

مولف در پایان به رابطه اخبات و شب قدر می پردازد و بیان می کند اخبات آنجا معنا می یابد که می بینیم هم با نعمت هایی که به ما داده اند کاری نکرده ایم و هم به واسطه کاری که از طریق نعمت ها انجام داده ایم تلاش ما به اندازه مطلوب و مقصود حقیقی ما نبوده است. عظمت و رحمت حق قبل از آنکه انسان سر بلند کند از راه می رسد اما وقتی ما دیوار بسته و در وادی غرور سرگردان شدیم آن گاه تنها به اندازه ظرفمان از رحمت حق برخوردار خواهیم شد.

طالب حقیقی کسی است که خود را آنگونه که هست پشت سر می نهد و ظرف را می گیرد تا آن را پر کنند. او طالب استجابت می شود و دعای او را مستجاب می کنند که “اذا سألک انی فإنی قریب اجیب دعوه اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلهم یرشدون”. چون ظرف وجودش را از رحمت حق سرشار ساختند زمزمه می کند: “الهی أَرَ مَوْلًی کرِیما أَصْبَرَ عَلَی عَبْدٍ لَئِیمٍ مِنْک عَلَی یا رَبِّ “.

برشی از کتاب

امشب شب تقدیر است. شب تقدیر، شبى است که انسان باید جایگاه خودش را در این عالم بفهمد و بررسى کند. باید ببیند که به جمع خود، به وجود خود، به نیروهایى که دارد، چه سازمانى داده است و برایشان چه برنامه ‏اى ریخته است؟ در خانواده خود، در کوچه و محل خود، در شهر خود، در کشور خود چه برنامه و طرحى داشته است؟ما یاد گرفته‏ ایم فقط بهانه بیاوریم و غُر بزنیم که نمى ‏گذارند کار کنیم یا جامعه منحرف شده و دیگر نمى ‏شود کارى انجام داد و … در حالى که هر چه مشکلات زیادتشود، تکالیف بیشتر مى‏ شود.

کتاب «اخبات»، ص۱۰۵

خرید کتاب

جهت تهیه این اثر ارزشمند می توانید به پایگاه اینترنیتی عین صاد(استاد صفائی حائری) قسمت سفارش محصولات مراجعه نمایید و یا با شماره ۳۷۷۱۲۳۲۸ – ۰۲۵  تماس حاصل فرمایید.

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

با ما در تماس باشید

توجه داشته باشید که جهت ارسال پیام به بخش‌های مورد نظر همراه با ضمیمه می‌توانید از فرم تماس با ما استفاده نمائید.


پل های ارتباطی:
۰۲۵۳۲۹۱۷۹۴۸ – ۰۳۱۵۵۵۷۱۰۹۵     
masjedideas[at]gmail[dot]com     
کانال تلگرام

ارسال کردن

کاری از "اتاق ایده پردازی فام"

با شناسه کاربری خود وارد شوید

یا    

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟

Create Account