مسجد و مدرسه دو نهاد مهم اجتماعی هستند که خویشاوندی خود را در آموزش، تربیت و پرورش و تداوم ارتباط میجویند. در این میان، امام جماعت نقش واسطهای مهم را شکلگیری این ارتباط و تداومبخشی به آن دارد. حضور مستمر امام جماعت در مسجد، مشارکت در برنامههای مدرسه و مشارکت دادن مدرسه در امور مسجد میتواند جلوههایی از این ارتباط مهم است:
ایده: حضور روحانی مسجد در مراسم صبحگاه اولین روز مدرسه همراه با تبریک و اهدای شاخه گل به دانشآموزان
مشروح ایده
امام جماعت میتواند در آغاز سال تحصیلی جدید، برای عرض تبریک به دانشآموزان و پرسنل مدارس، از جانب مسجد به مدیریت ومعلمان ودانشآموزان واولیا در مراسم صبحگاه تبریک گفته، با اهداء گل وشیرینی وسخنرانی پنج دقیقهای حضور یافته و سنگبنای ارتباط مدارس اطراف را با مسجد بنیان نهد.
بایدها و نبایدها
امام جماعت قبل از دانشآموزان در مدرسه حاضر شده و خود مجری برنامه باشد.
امام جماعت هنگام ورود دانشآموزان به کلاس درس یک شاخه گل به آنها اهدا نماید.
متن سخنرانی امام جماعت صمیمانه و مشتمل بر علاقمندیهای دانشآموزان باشد
زینتها و مستحبات
اعلام برنامههای مسجد در پایان برنامه
انتخاب یک عضو از هر کلاس به عنوان شورای نوجوانان مسجد
مشارکت مدیر مدرسه در برنامههای مسجد به عنوان عضوی از هیئت امنای مسجد
پشتوانه نظری
مقام معظم رهبری:
“در دانشگاهها و دیگر مراکز انسانی انبوه، مسجد میتواند جایگاه امن و صفا باشد، و امام جماعت، غمگساری و راهنمایی و همدلی را در کنار اقامۀ نماز، در آن مهبط رحمت و هدایت الهی به نمازگزاران هدیه کند. مجامع دانشجویی و دانشآموزی در آن صورت، جذّابترین مرکز تجمع خود را مسجد دانشگاه و مدرسه خواهند یافت و پایگاه تقوا، پایگاه فعّالیت جوانان خواهد شد”.
پیام به اجلاس سراسری نماز ۱۶/۰۶/۱۳۸۱