در هیئتِ این مسجد، چای ایرانی مصرف می‌شود

آیین‌های عاشورایی و منش هیئت‌داری، آداب و جلوه‌های خاصی دارد که در زندگی شیعیان نهادینه شده است. این آیین‌ها گاه بسیار ظریف هستند اما توانسته‌اند فضای متفاوتی به مراسم‌ها و سوگواری‌ها ببخشند. همچون چای هیئت، که در کنار مراسم روضه، طرفداران زیادی دارد و یکی از کارهای مهم خادمین مساجد و هیئات است.

در سالی که به امر مقام معظم رهبری(حفظه الله)، مزین به نام “سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” است، چه خوب است مساجد و هیئات در لبیکی بزرگ، غذاهای نذری و چای روزانه مصرفی مسجد را از تولید داخلی تهیه کرده و با این کار، از تولید داخلی حمایت نمایند:

ایده: سردر مسجد، یا کنار خیابان، بنری نصب گردد و در آن نوشته شود: “در این مسجد، فقط چای ایرانی مصرف می‌شود.”

مسأله

مسئله۱: غفلت برخی مردم در خرید کالاهای خارجی رایج هنگام خرید، مثل چای.

مسئله۲: عدم ترویج مصداقی و موردی؛ به حمایت از کالای ایرانی

مشروح ایده

یکی از ضرورت‌های مهم در نیل به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل، رواج استفاده از محصولات داخلی است. این فرهنگ‌سازی می‌تواند از محافل عمومی، بویژه مساجد و ادارات آغاز گردد تا آرام آرام به یکی رفتارهای فرهنگی اقتصادی جامعه تبدیل شود. یکی از این موارد که می‌تواند به خوبی در ایام عزاداری بویژه ماه محرم انجام گیرد، حمایت از چای ایرانی در عزاداری‌ها و سوگواری‌های هیئات و مساجد است.

مسجد می‌تواند با نصب یک بنر ویژه در ایستگاه‌های پذیرایی یا در محل آشپزخانه مسجد، بر مصرف محصول ایرانی تاکید کند و در ضمنِ علاقه عمومی به چای نذری هیئت، رفتار اقتصادی مردم را جهت‌بخشی نماید.

بایدها و نبایدها

بنر مربوطه در محل دید مردم، به خصوص ایستگاه پذیرایی نصب شده و برای عموم قابل رویت باشد.

امام جماعت و سخنران مراسم، حتما یکی از مباحث ویژه خود را در ایام سوگواری بر تبیین اقتصاد مقاومتی بر مبنای “هیهات من‌الذله” قرار دهد.

زینت‌ها و مستحبات

می‌تواند این طرح، به عنوان طرح خودجوش مساجد یک شهر مطرح شود و همه مساجد را در شرکت در این طرح، ترغیب کرد.

می‌توان در تبلیغات برنامه، ذکر کرد که: “نمازگزار محترم شما هم با خانواده خودتان به این طرح بپیوندید”.

دستاوردهای ایده

ترویج حمایت از کالای ایرانی

ترویج اقتصاد مقاومتی

ترغیب مردم به کنار گذاشتن کالای خارجی

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(دامت برکاته)

اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، باید فرهنگ مصرف تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد؛ اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ. ۱/ ۱/ ۹۳، بیانات در حرم مطهر رضوی

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

با ما در تماس باشید

توجه داشته باشید که جهت ارسال پیام به بخش‌های مورد نظر همراه با ضمیمه می‌توانید از فرم تماس با ما استفاده نمائید.


پل های ارتباطی:
۰۲۵۳۲۹۱۷۹۴۸ – ۰۳۱۵۵۵۷۱۰۹۵     
masjedideas[at]gmail[dot]com     
کانال تلگرام

ارسال کردن

کاری از "اتاق ایده پردازی فام"

با شناسه کاربری خود وارد شوید

یا    

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟