بازارچه محلی ایدهای است که بر نقش مردم و استفاده از ظرفیتهای محلی برای شروع فعالیتهای موثر اقتصادی تکیه دارد. ایدهای که مسجد ولیعصر(عج) مشهد موفق به اجرای آن شده است:
ایده: شناسایی محصولات بومی شهر و پشتیبانی برای عرضه و فروش محصولات با تکیه بر ظرفیت بازارچههای محلی
مشروح ایده (تماشای کلیپ ایده)
یک پیشنهاد خوب برای فراهم کردن بازار عرضه و فروش محصولات بومی و صنایع دستی هر شهر، ایجاد بازارچههای محلی است. مسجد میتواند با شناسایی ظرفیتهای اقتصادی موجود و راهاندازی بازارهای محلی در مجاورت مساجد، به حمایت از تولیدکنندگان محلی بپردازد.
بایدها و نبایدها
شناسایی نیازهای اقتصادی شهر و بوم منطقه
شناسایی ظرفیتهای موجود در محله برای راهاندازی بازار محلی
دستاوردهای ایده
توانمندسازی تولیدکننده محلی با فراهم کردن زمینه فعالیت اقتصادی
توانمندسازی نیازمندان محل با واگذاری غرفه برای عرضه و فروش محصولات
تقویت ظرفیتهای اقتصادی و صنایع دستی منطقه
بازآفرینی موقعیت کار و فعالیت اقتصادی در مناطق محروم و متوسط شهر
پشتوانه نظری
امام خامنهای(حفظهالله)
یک نگاه میگوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّتهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّتها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّتها استفاده کنیم؛ [عنی اقتصاد درونزا؛ اقتصادی که مایهی خود و مادّهی خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از تواناییهای مردم خودمان به دست میآورد.
بیانات در حرم مطهر رضوی (۱ / ۱/ ۹۴)