کد ایده:7454
ایده پرداز: گمنام    
توضيح اجمالی:

برگزاری محافل شعرخوانی با هدف بیان ادیبانه مفاهیم و معارف دینی

مکان اجرای ایده: داخل مسجد(شبستان)
تقویم اجرای ایده: روزانه, مناسبتی
نوع مناسبت: اعیاد
مجری: امام جماعت, تشکل های مسجدی
مخاطب: عموم

زمینه‌سازی
بیان ظرفیت قالب شعر برای تاثیرگذاری و انتقال مفاهیم ناب

مسأله
غربت شعر در بین اهالی مسجد
عدم استفاده از بیان هنرمندانه مضامین دینی
حضور کم‌رنگ اهالی شعر و ادب در مسجد

دستاوردهای ایده
آشنا نمودن متربیان با ادبیات غنی فارسی
ایجاد انس متربیان با شعر و متون ادبی
انتقال معارف دینی از طریق شعر
مسلح نمودن متربیان به ابزار شعر به عنوان یکی از ابزارهای سخنوری

توضیح تفصیلی
دانش‌آموزان در جلسه‌ی اول نسبت به شعر و ادبیات توجیه می‌شوند و مربی با مثال‌های زیبا از اشعاری که متربیان در کتب فارسی خود داشته‌اند و تاکنون به جای آن‌که از آن لذت ببرند، به آن به عنوان یک ماده درسی که دردسرساز است و برای کسب نمره نگاه کرده‌اند؛ فضای زیبای ادبیات و شعر را به مخاطبین منتقل می‌نماید و به این بهانه وارد بحث شده و از متربیان می‌خواهد از این اشعار –اگر حفظ باشند- بخوانند و بعد از دیگرا درخواست می‌شود اگر شعری متناسب با شعر خوانده شده از حفظ دارند بیان کنند و آرام آرام جهت شعر خوانی را به سمت شعرهای محتوایی و با موضوعات خاص می‌برند.
برای محتوای جلسه پیشنهاد می‌شود: اشعار حافظ، مولوی، سعدی، پروین اعتصامی، اشعار حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری حفظه‌الله و علمای معاصر مثل علامه بحرالعلوم و علامه طباطبایی استفاده کرد. البته با توجه به شرایط مسجد و سطح مخاطبان باید محتوا را انتخاب کرد. وجود مجری توانمند نیز در جلسه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بایدها
باید مربی به نحوی رفتار کند که فضای لذت بردن از خواندن شعر در جلسه حاکم شود.
باید خود مربی، قبل از جلسه اشعاری را از حفظ داشته باشد، یا چند شعر از کتاب حافظ یا سعدی یا شعرای مشهور انتخاب نماید و یا خود کتاب را بیاورد و یا یادداشت نماید و بیاورد.

نبایدها
نباید متربیانی که شعر زیادی از حفظ ندارند، مورد مذمت قرار گیرند یا این‌که در شرایطی قرار گیرند که خجالت‌زده گردند.

زینت‌ها و مستحبات
بهتر است اگر در هر جلسه، به عنوان تکلیف منزل، یک شعر انتخاب شود و همه ملزم شوند که آن را برای جلسه بعد حفظ نمایند. در جلسه بعدی نیز می‌توان ایتدای جلسه را با اشعاری که بنا بود حفظ شوند، شروع کرد تا بحث گرم شود و ادامه بحث را با اشعار مرتبط خواند.
می‌توان در صورت سردی فضای جلسه وکسل‌کننده بودن برای مخاطب، به بحث در مورد محتوای اشعار پرداخت، که در این زمینه متربیان حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.
می‌توان قسمتی از زمان جلسه را به ابیاتی که مخاطبان در تصنیف‌ها و ترانه‌ها شنیده‌اند اختصاص داد، ابیاتی که زیاد شنیده‌اند ولی نمی‌دانند از کیست، قبل و بعد آن کدام است و دانستن آن برای ایشان جذاب است.
می‌توان در صورت وجود ظرفیت کافی در بین مخاطبان، محور جلسه را “حافظ‌ خوانی” قرار داد و در کنار آن به بقیه شعرا و اشعار پرداخت.

زمان اجرای ایده
هفتگی/ ماهیانه/ سالیانه

تیترهای پیشنهادی:

حلقه شعر/ محفل حافظ‌ خواني

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

با ما در تماس باشید

توجه داشته باشید که جهت ارسال پیام به بخش‌های مورد نظر همراه با ضمیمه می‌توانید از فرم تماس با ما استفاده نمائید.


پل های ارتباطی:
۰۲۵۳۲۹۱۷۹۴۸ – ۰۳۱۵۵۵۷۱۰۹۵     
masjedideas[at]gmail[dot]com     
کانال تلگرام

ارسال کردن

کاری از "اتاق ایده پردازی فام"

با شناسه کاربری خود وارد شوید

یا    

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟

Create Account