کد ایده:27275
ایده پرداز: ابراهیم جنبی بحرینی    
توضيح اجمالی:

در مسجد فضائی مناسب تدارک دیده شود تا با تهیه مقداری شن و خاک برای بازی بچه‌ها که بسیار هم مفید است بتوان ایشان را به مسجد جذب نمود و در حین بازی مسجدسازی و اهمیت‌های مسجد ساختن و به مسجد پرداختن را به ایشان متذکر شد.

مکان اجرای ایده: خارج از مسجد
تقویم اجرای ایده: روزانه, فصلی/سالیانه, مناسبتی
نوع مناسبت: اعیاد, نوروز
مجری: تشکل های مسجدی
مخاطب: دانش آموز, خانواده ها, کودکان

توضیح تفصیلی

شن‌بازی برای کودکان فعالیتی خوشایند و لذت‌بخش است. کودک از لمس کردن شن و بازی با آن لذت بسیار می‌برد. شن می‌تواند خاصیت مایعات را داشته باشد؛ از نظر اینکه می‌ریزد و اگر آن را در ظرفی بریزیم به شکل آن ظرف در می‌آید. بازی با شن تجارب مفید و لذت‌بخشی را برای کودک ایجاد می‌کند. امروزه شن‌بازی به قدری دارای اهمیت است که در تمامی کلینیک‌های مشاوره و روان‌درمانی کودک به عنوان یکی از وسایل ضروری اتاق بازی محسوب می‌شود.

شن باید در دو نوع خشک و مرطوب وجود داشته باشد تا کودک بتواند هر دو نوع آن را لمس کند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها را درک کند. کودک در شن به حفر کردن و ساختن دالان(تونل) می‌پردازد. برج، تپه و خانه می‌سازد و به انجام بازی‌های تخیلی مشغول می‌گردد. کودک می‌تواند معمار هستی خود باشد و قصر خود را در داخل شن‌ها خلق کند و دنیای خویش را پر از کسان و خویشاوندانی سازد که ساخته و پرداخته ذهن او هستند. او می‌تواند کاری را انتخاب کند و یا از آن دست بکشد. نیز می‌تواند بیافریند و یا نابود کند.

نکته‌ها

کودک می‌تواند با قدرت تخیلش مسجدی بسازد از آنجا به تمام دنیا بگوید: «من می‌توانم برای خود، مسجد بسازم» «شن» وسیله خوبی برای بازی‌های تهاجمی کودک به شمار می‌رود زیرا می‌تواند شن را با ایمنی بیشتری پرتاب کند. مهارت‌ها و مفاهیمی که کودکان در هنگام شن‌بازی فرا می‌گیرند:

ـ مقداری شن فرصت‌های خوبی برای کودکان به وجود می‌آورد تا از طریق حفاری، پر کردن ظرف‌ها، ریختن، بلند کردن و حمل کردن شن به هماهنگی و انعطاف عمومی بدن برسند.

ـ از طریق شن‌بازی، به مفاهیم وزن و ظرفیت پی می‌برند.

ـ شناسایی ذرات شن و خاصیت چسبندگی آن.ـ ساختن اشیا با شن و مقایسه شن خیس و خشک.

ـ پی بردن به شکل‌پذیری شن خیس، که اگر شن را کمی مرطوب کنیم به شکل ظرفی که در آن قرار دارد در می‌آید.

ـ پی بردن به مفاهیمی مانند اینکه آیا شن مثل نمک در آب حل می‌شود؟ آیا از صافی عبور می‌کند؟

ـ درک مفاهیم هندسی و فضایی.

ـ پرورش قدرت تخیل، ابتکار، خلاقیت و سازندگی در کودک: کودکان موقعی که مشغول ساختن یک قلعه شنی هستند، می‌توانند در باره آن داستانی بسازند و غرق در تخیلات خویش شوند. فرآیند خلاقیت در چنین مواقعی در کودکان شکوفا می‌شود.

ـ از طریق شن‌بازی و کسب تجربیات حسی مفاهیم زیادی مثل گود کردن، فشار وارد کردن، کُپه کردن، تونل زدن، پهن کردن، تقسیم‌بندی و برگشت‌پذیری را یاد می‌گیرد؛ همچنین مفاهیم واژه‌هایی مانند عمیق، عمیق‌تر، داخل، بیرون و … را درک کرده و برایش درونی می‌شود.

ـ کودکان برای ساختن تپه‌های بزرگ شنی، ایجاد خندق و دژهای شنی، ماهیچه‌های بزرگ شان را به کار برده و پرورش می‌دهند.

وسایل لازم برای شن‌بازی

جعبه شن، حوض ساده کم‌عمق، طشت لباسشویی پلاستیکی یا روحی می‌تواند وسیله خوبی برای بازی کودک باشد.

درون ظرف را با شن شسته پر می‌کنیم.شن خشک از جهت تجربه‌آموزی(در زمینه خواص شن مانند نرمی، روندگی، جابه‌جایی) و شن مرطوب از این نظر که کودک با خیس کردن شن به ساختن برج، دیوار، تونل، غار و … مشغول می‌شود، برای او بسیار جالب است. برای شن‌بازی و ساختن چیزهای مورد نظر بایستی آب در اختیار و در نزدیکی کودک قرار داشته باشد. کودکان نوپا از به کار بردن بیلچه‌های پلاستیکی کوچک برای پر کردن، حمل کردن و خالی کردن سطل‌های پلاستیکی لذت می‌برند اما استفاده از بیلچه‌های فلزی برای کودکان بزرگ‌تر مناسب‌تر است. چون کودکانِ دوره آمادگی بیشتر به ابزار محکم(بیلچه‌های فلزی و …) برای حفر کردن سوراخ‌های عمیق و ساختن جاده و تونل نیاز دارند. ماشین‌های کمپرسی، بلدوزر و گریدر(جاده صاف کن) دانش آنها را در زمینه حمل خاک و جاده‌سازی افزایش می‌دهد.

مواد و وسایل لازم برای شن‌بازی

-بیل و سطل

-ظروف مختلف در اندازه‌های مختلف(قیف و …)

ـ غربال(الک)

ـ قاشق‌های کهنه و مستعمل

-ماشین‌بازی(کمپرسی، بلدوزر، تراکتور و …)

ـ قالب‌های چوبی مختلفـ ترازوهای ساخته شده توسط کودکـ قوطی‌های کنسرو که لبه‌های آن تیز نباشند.

ـ فرغون

رعایت نکات ایمنی در شن‌بازی

-در هنگام شن‌بازی هرگز به کودکان اجازه ندهید که آن را به طرف یکدیگر بپاشند.

ـ زمانی که کودکان سرگرم بازی هستند ممکن است به علت بی‌توجهی، دست‌های آغشته به شن را به چشم‌هایشان بمالند و یا به خاطر پاشیدن شن به هوا، سر و صورت و چشم‌هایشان آسیب ببیند. والدین و مربیان باید توجه کنند و این نکات را به کودکان یادآور شوند.

ـ فقط در محلی که برای بازی مشخص شده شن‌بازی کنند، از جابه‌جایی شن در محیط‌های دیگر و یا آوردن به اتاق و … پیشگیری نمایید.

ـ هنگام شن‌بازی روپوش مخصوصی به تن کودک کنید تا لباس‌هایش کثیف نشود.

ـ به آنان بگویید که شن‌ها را با گِل مخلوط نکنند.

ـ برایشان توضیح دهید که پس از بازی، شن را جمع کرده، داخل ظرف و یا جای مخصوص بریزند، نیز وسایل بازی را تمیز کرده و در جای خود قرار دهند.

ـ فضای مرطوب حوضچه‌های شنی، جای مناسبی برای گربه‌هاست. باید پس از بازی کودکان، روی حوضچه‌ها را با تور سیمی یا وسیله دیگری پوشاند و بدین وسیله شن را از آلودگی محفوظ داشت.
بایدها و نبایدها

نظارت و رسیدگی به کودکان در حین بازی نیاز است تا از بیرون بردن شن و خاک به سایر جاهای مسجد جلوگیری شود و همینطور برای بقیه بچه‌ها خطر‌آفرینی نداشته باشد.
زینت‎ها و مستحبات

ارائه الگوهای ساخته شده و تلاش در راستای خلق اثری مشابه مفید است.

کارکرد ایده

تربیتی آموزشی

 

پشتوانه نظری:

پیامبر اکرم(ص)
بر کودکانی عبور کرد که مشغول خاک‌‏بازی بودند. بعضی از اصحاب، آنان را از بازی نهی کردند. پیامبر فرمود: بگذارید بازی کنند، خاک بهار کودکان است(مجمع‏‌الزوائد، ج۸، ص۱۵۹).

تیترهای پیشنهادی:

شن‌بازی و مسجدسازی / عامران کوچک مسجد/ مسجدسازان آینده /

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

با ما در تماس باشید

توجه داشته باشید که جهت ارسال پیام به بخش‌های مورد نظر همراه با ضمیمه می‌توانید از فرم تماس با ما استفاده نمائید.


پل های ارتباطی:
۰۲۵۳۲۹۱۷۹۴۸ – ۰۳۱۵۵۵۷۱۰۹۵     
masjedideas[at]gmail[dot]com     
کانال تلگرام

ارسال کردن

کاری از "اتاق ایده پردازی فام"

با شناسه کاربری خود وارد شوید

یا    

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟

Create Account